Fartkontrol er ikke løsningen på Vejles trafikale problemer

Illustration af Laura Lucia Rebollar. 

Det er ikke fartkontrol, som skal redde Vejle fra trafikkaos, som opstår i forbindelse med uheld på Vejlefjordbroen. Formanden for Teknisk Udvalg i Vejle, Gerda Haastrup Jørgensen (V), mener, at der skal andre tiltag i brug.

Af Karoline Fodgaard.

Regeringen meldte i mandags ud, at der skal være fast fartkontrol på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Situationen er dog en anden ved Vejlefjordbro. Her vil Teknisk Udvalg i Vejle Kommune i stedet gøre havneruten firesporet, så den er i stand til at varetage den trafik, som opstår ved uheld eller vejarbejde på Vejlefjordbroen. 

”Vores infrastruktur skal kunne magte det ekstra behov, når der er trafikulykker på broen,” siger Gerda Haastrup.

De ekstra spor på havneruten er et af de tiltag, som Teknisk Udvalg i Vejle Kommune arbejder på. Trafikalt kaos i forbindelse med uheld eller vejarbejde på Vejlefjordbroen overbelaster vejene i Vejle by. Derfor vil de gerne forbedre trafikforholdene, men det er altså ikke ved at indføre fartkontrol på broen ifølge Teknisk Udvalg.

Havnerute består i dag kun af to spor. Men med fire spor vil trafikken kunne komme hurtigere igennem byen. Det vil på den anden side betyde, at Vejle vil få en bydel, som bliver afskåret fra resten af byen. Derfor er der også andre forslag på bordet:

”For at kunne bibeholde Vejle som en hel by, så vil vi jo rigtig gerne have en tunnel.”

Større indsats fra Folketinget

Tunnelen er drømmescenariet, som kan udvikle Vejle i den rigtige retning. Men den koster mange penge. Dog mener Gerda Haastrup, at det er et budget, som også Folketinget skal bidrage til: 

”Det er jo motorvejens problemer, som giver os udfordringer og belaster Vejle by.” 

Hun tilføjer også, at det ikke kun er Vejles virksomheder og borgere, som står for skud, men hele landet, da E45 er vigtig for trafikken i hele Danmark. Derfor kræver det en større indsats fra Folketinget.