Den forsømte indlæring

Når folkeskoleeleverne vender tilbage til fysisk undervisning i næste uge, skal det sikres, at eleverne ikke er fagligt bagud.

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Af Nikolai Henriksen

Regeringen meldte ud på et pressemøde den 9. marts, at de fleste folkeskoleelever kan vende tilbage til delvis fysisk undervisning fra mandag den 15. marts. I et læserbrev til Vejleamts Folkeblad lægger byrådskandidaten Peter G. Harboe (V) vægt på, at der burde undersøges, om eleverne er bagud med undervisningen.

Peter G. Harboe refererer i sit læserbrev til en stor europæisk undersøgelse udarbejdet af konsulenthuset McKinsey, der viser, at folkeskolelærere i Europa ser, at deres elever har tabt op til 2 måneders undervisning. Han ser gerne, at man ligeledes i Vejle undersøger, hvordan det går med det faglige niveau på skolerne efter anden nedlukning. Dette kunne blandt andet gøres med de nationale test, som Peter G. Harboe mener er vigtigt, at Vejle tilmelder sig.

” Det er bundniveauet, jeg er interesseret i. Det er farligt, hvis ikke man får diskuteret det med kvalitet og standarder i folkeskolen.”

Den enkelte lærer ved bedst

Formanden for Børne- og Familieudvalget i Vejle Kommune, Torben Elsig-Pedersen (B), giver Peter G. Harboe ret i, at det er vigtigt at få en fornemmelse for, hvordan eleverne trives efter flere nedlukninger. Han er til gengæld skeptisk overfor brugen af test, for at kontrollere det faglige niveau.

”Det er jo den enkelte lærer og den enkelte skole, der har føling med eleverne, og kan løfte dem derfra, hvor de er.”

Torben Elsig-Pedersen anerkender, at en test kunne være et instrument for at se, hvordan det fagligt står til blandt eleverne. Dog stiller han sig generelt skeptisk overfor test og målinger, der efter hans holdning bliver lavet i flæng.

”Det er som om, at bare man har en måling, så tror man, at man kan se hele kvaliteten i vores folkeskole. Det er jeg meget skeptisk overfor.”